Selasa, 16 Februari 2010

Tafsir Imam Askari

فكان أول ما أملى علينا وكتبناه [ قال الامام عليه السلام: ] [ فضل القرآن ] 1 - حدثني أبي علي بن محمد، عن أبيه محمد بن علي عن أبيه علي بن موسى، عن أبيه موسى بن جعفر عن أبيه جعفر بن محمد الصادق، عن أبيه الباقر محمد بن علي عن أبيه علي بن الحسين زين العابدين عن أبيه الحسين بن علي سيد المستشهدين عن أبيه أمير المؤمنين وسيد الوصيين، وخليفة رسول رب العالمين، وفاروق الامة، وباب مدينة الحكمة، ووصي رسول الرحمة " علي بن أبي طالب " صلوات الله عليهم عن رسول رب العالمين، وسيد المرسلين، وقائد الغر المحجلين والمخصوص بأشرف الشفاعات في يوم الدين صلى الله عليه وآله أجمعين قال: حملة القرآن المخصوصون برحمة الله، الملبسون نور الله، المعلمون كلام الله، المقربون عند الله، من والاهم فقد والى الله، ومن عاداهم فقد عادى الله ويدفع الله عن مستمع القرآن بلوى الدنيا، وعن قارئه بلوى الآخرة. والذى نفس محمد بيده، لسامع آية من كتاب الله عزوجل - وهو معتقد أن المورد له عن الله تعالى: محمد، الصادق في كل أقواله، الحكيم في كل أفعاله المودع ما أودعه الله تعالى: من علومه أمير المؤمنين عليا عليه السلام، المعتقد للانقياد له فيما يأمر ويرسم - أعظم أجرا من ثبير ذهب يتصدق به من لا يعتقد هذه الامور بل [ تكون ] صدقته وبالا عليه.
Kelebihan Al-Quran
Berkata Imam Hasan Askari: Aku diberitahu oleh ayahku, Ali Al-Hadi, drp ayahnya Muhammad Al-Jawwad, drp ayahnya, Ali Al-Ridho drp ayahnya, Musa Al-Kazim, drp ayahnya, Jaafar As-Sodiq, drp ayahnya Muhammad Al-Baqir, drp ayahnya Ali Zainal Abidin, drp ayahnya Husain, penghulu para syuhada, drp ayahnya Ali bin Abi Thalib Amirul Mukminin, penghulu para Wasi, khalifah Rasulullah, Al-Faruq (Pembeza) kepada Ummah, pintu kota Hikmah dan wasi kepada Rasul Pembawa Rahmat (selawat Allah kepada mereka semua), drp Nabi Muhammad Rasul Tuhan sekalian alam dan penghulu para Rasul, pemimpin golongan bercahaya anggota wuduk, yang dikhususkan dengan syafaat yang paling mulia di hari Akhirat (s.a.a.w.) Baginda bersabda:
Pembawa Al-Quran mendapat ganjaran khusus dengan rahmat Allah, memakai cahaya Allah, mengajar kalam Allah dan didekatkan di sisi Allah. Barangsiapa memberi ketaatan kepada mereka, maka bererti mentaati Allah. Memusuhi mereka bererti memusuhi Allah. Allah menolak bala dunia kepada pendengar Al-Quran dan menolak bala di Akhirat kepada pembacanya. Demi nyawa Muhammad di tanganNya, mendengar satu ayat dari Al-Quran lebih baik dari menyedekahkan emas sebesar bukit Tsabir (antara Mekah dan Mina), malah sedekah itu menjadi dosa kepada sesiapa yang tidak percaya bahawa Allah yang menurunkan ayat Al-Quran itu kepada Nabi Muhammad, yang membenarkan pada setiap ucapannya, yang bijaksana pada setiap perbuatannya. Serta percaya bahawa baginda telah mengamanahkan kepada Amirul Mukminin Ali (as) segala ilmunya. Lalu dia mentaati segala perintahnya.
ولقارى آية من كتاب الله - معتقدا لهذ ه الامور - أفضل مما دون العرش إلى أسفل التخوم يكون لمن لا يعتقد هذا الاعتقاد، فيتصدق به، بل ذلك كله وبال على هذا المتصدق به. ثم قال: أتدرون متى يتوفر على هذا المستمع وهذا القارئ هذه المثوبات العظيمات ؟ إذا لم يغل في القرآن [ إنه كلام مجيد ] ولم يجف عنه، ولم يستأكل به ولم يراء به.
Dan kepada pembaca satu ayat dari kitab Allah, dengan mempercayai segala perkara tadi, lebih baik dari orang yang memiliki segala yang berada di bawah Arasy hingga di bawah sempadan bumi tapi tidak mempercayainya, lalu dia bersedekah dengannya. Bahkan ia menjadi dosa kepadanya.

Kemudian dia berkata: Tahukah kamu bilakah pahala yang besar ini akan diperolehi oleh pendengar dan pembaca ini? Apabila ia tidak melakukan penipuan pada Al-Quran (yang merupakan kalam Allah yang Agung) dan dia tidak memutuskan hubungan dengannya. Serta dia tidak mencari makanan dengannya dan tidak merasa riyak dengannya.
وقال رسول الله صلى الله عليه وآله: عليكم بالقرآن فانه الشفاء النافع، والدواء المبارك [ و ] عصمة لمن تمسك به، ونجاة لمن تبعه، لا يعوج فيقوم، ولا يزيغ فيشعب ولا تنقضي عجائبه، ولا يخلق على كثرة الرد. [ و ] اتلوه فان الله يأجركم على تلاوته بكل حرف عشر حسنات، أما إني لا أقول: " الم " عشر، ولكن أقول " الالف " عشر، و " اللام " عشر، و " الميم " عشر.
Rasulullah s.a.a.w. bersabda: Hendaklah kamu menjunjung Al-Quran. Kerana ia adalah penyembuh yang bermanfaat dan ubat yang berkat. Ia adalah pelindung kepada sesiapa yang berpegang dengannya dan penyelamat kepada sesiapa yang mengikutinya. Ia tidak akan bengkok yang memerlukan pembaikan dan tidak akan memperdayakan yang meninggalkannya. Ia tidak terhingga keajaibannya dan tidak usang akibat selalu dibaca. Bacalah ia, kerana Allah memberi ganjaran kepada kamu dengan membacanya. Setiap huruf 10 pahala. Aku tidak kata: Alif Lam Mim itu 10 pahala. Tetapi aku berkata: Alif 10 pahala. Lam 10 pahala dan Mim sepuluh pahala.
ثم قال رسول الله صلى الله عليه وآله: أتدرون من المتمسك الذي (بتمسكه ينال) هذا الشرف العظيم ؟ هو الذي أخذ القرآن وتأويله عنا أهل البيت، أو عن وسائطنا السفراء عنا إلى شيعتنا، لاعن آراء المجادلين وقياس القائسين
Kemudian Rasulullah s.a.a.w. bersabda: Tahukah kami siapakah yang berpegang dengannya yang mendapat kemuliaan yang besar itu? Dia adalah orang yang mengambil Al-Quran dan takwilnya daripada kami Ahlil Bait, atau drp orang tengah kami yang menjadi utusan drp kami kepada golongan kami. Bukan dari pendapat orang yang berdebat dan kiasan orang yang berkias.
فاما من قال في القرآن برأيه، فان اتفق له مصادفة صواب، فقد جهل في أخذه عن غير أهله، وكان كمن سلك طريقا مسبعا من غير حفاظ يحفظونه فان اتفقت له السلامة، فهو لا يعدم من العقلاء والفضلاء الذم [ والعذل ] والتوبيخ وإن اتفق له افتراس السبع [ له ] فقد جمع إلى هلاكه سقوطه عند الخيرين الفاضلين وعند العوام الجاهلين.
Adapun orang yang menafsirkan Al-Quran dengan pendapatnya, sekiranya ia kebetulan bertepatan dengan makna yang betul, namun dia telah jahil pada mengambilnya dari bukan ahlinya. Seperti orang yang melalui jalan yang penuh dengan haiwan buas tanpa pengawal yang menjaganya. Sekiranya dia terselamat secara kebetulan, ia tidak sunyi dari celaan dan kritikan para cerdik pandai. Dan sekiranya ia diserang oleh haiwan buas, maka dia telah menghimpunkan kepada pembinasaannya di sisi para cerdik pandai dan di sisi orang awam yang jahil.
وإن أخطأ القائل في القرآن برأيه فقد تبوأ مقعده من النار، وكان مثله كمثل من ركب بحرا هائجا بلا ملاح، ولا سفينة صحيحة، لا يسمع بهلاكه أحد إلا قال: هو أهل لما لحقه، ومستحق لما أصابه.
Jika pendapatnya menyalahi maksud sebenar Al-Quran, maka dia telah menempah tempat di Neraka. Seperti orang yang belayar di lautan tanpa nakhoda yang cekap, tanpa kapal yang selamat. Apabila berita kebinasaannya didengar orang, kata orang akan berkata: Dia patut menerima nasibnya itu dan berhak mengalami bencana itu.
وقال صلى الله عليه وآله: ما أنعم الله عزوجل على عبد بعد الايمان بالله أفضل من العلم بكتاب الله والمعرفة بتأويله. ومن جعل الله له في ذلك حظا، ثم ظن أن أحدا - لم يفعل به ما فعل به - قد فضل عليه فقد حقر (نعم الله) عليه.
Nabi s.a.a.w. bersabda: Tiada nikmat yang lebih utama selepas nikmat Iman kepada Allah melebihi ilmu tentang kitab Allah dan mengetahui takwilnya. Sesiapa yang mendapat sebahagian dari ilmu itu, kemudian dia menyangka ada orang yang lebih utama daripadanya, maka dia telah merendahkan darjat nikmat tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan