Selasa, 9 Februari 2010

Nama Aneh

Namaku Aneh sekali.
Hayashin.
Dalam bahasa Arab, maknanya orang yang menyelam dalam laut.
Dalam bahasa Jepun, Hayashi maknanya hutan.

Saya pernah bertanya kepada ayah saya, asal nama saya ini.
Ayah saya berkata: Asalnya ialah Ahyashin.
Apa itu Ahyashin? Jawab ayah: Nama sejenis khadam yang menjaga pengamal zikir Hizbul Ikhtifa'.
Lalu ayah saya menunjukkan Hizbul Ikhtifa'.
Kata ayah saya: Zikir ini bukan semua orang boleh amalkan. Ia adalah pakaian hulubalang dahulu kala.

Saya cuba membacanya. Sekadar membaca. Bukan untuk diamalkan. Saya tak berminat untuk menghafalnya. Sebab belum diberi izin oleh ayah.

Ayah izinkan saya membaca Bismillah 6.
Tapi saya belum menghafalnya lagi.

1 ulasan:

  1. Khadam? Jin? Membacanya mendapat khadam atau jin?

    Berhati2 tuan.. kalau itu maksudnya.. boleh membawa syirik

    BalasPadam