Rabu, 17 Oktober 2018

BAB 2 : Gelanggang Tarian

Kadang-kala tergambar di dalam khayalanku bahawa pentas kehidupan telah bertukar kepada satu gelanggang yang besar untuk acara tarian. Mungkin ia satu khayalan yang pelik. Namun ia adalah mimpi di siang hari yang bertolak dari tabiat alam. Lalu manusia yang lemah yang terpaksa ini pergi dengan mimpinya ke alam yang jauh dan menjelajah setiap pelusuk alam. Dia melukiskan kepada dirinya satu alam yang menyerupai alam orang-orang gila. Tarian yang aku maksudkan di sini bukanlah satu seni yang murah yang mempertontonkan bahagian tubuh yang menggiurkan, dan membangkitkan syahwat yang hina pada manusia. Sebaliknya tarian yang aku maksudkan ialah satu langkah menzahirkan sesuatu makna, yang berupa sifat munafik.. sifat yang paling hina.. Kerana manusia tertarik kepada sumber kekuatan dan pemberian pada kebanyakan munasabah.. mereka mengejar sesuatu yang dihajatinya.. Aku berkata kepada diriku: "Dan awak, tidakkah awak pun akan melakukan hal yang sama yang dilakukan oleh orang lain?" Ia adalah satu soalan yang sukar diberi jawapan. Pepatah berkata: Manusia kadang-kala boleh menipu orang lain, tetapi amat sukar baginya untuk menipu dirinya sendiri.. Adakah ini benar? Maka apabila tiba waktu yang aku berasa berani, aku berlari kepada sheikhku untuk berkata: "Wahai sheikh yang mulia.. Aku datang untuk membuat satu pengakuan kepadamu." Sheikhku sebagaimana yang kamu tahu ialah seorang lelaki yang merendah diri dan berterus terang. Dia tersenyum kepadaku dan berkata: "Siapakah aku hingga kau perlu buat pengakuan bagai? Aku hanyalah seorang hamba Allah sepertimu juga. Tidak akan hijab antaramu dengan Tuhanmu. Ketuklah pintuNya. Nescaya pintu itu akan dibuka buatmu. Katakanlah kepadaNya semua perkara." Aku menggeleng-gelengkan kepalaku dengan rasa hanyut dan aku berkata: "Aku tahu perkara itu wahai sheikh yang mulia.. Tapi aku tidak mampu untuk naik ke atas.. Kedua kakiku sudah terlalu berat bagiku.. Rasa maluku mengikatku ke bumi. Bagaimana aku dapat mengetuk pintuNya sedangkan aku masih bergelumang dengan berbagai dosa? Kau akan kata kepadaku: PintuNya terbuka kepada setiap orang yang ingin kembali bertaubat.. Ya.. Tapi aku ingin melemparkan penderitaanku ke hadapanmu.. Aku mahu kau mendengariku dan menunjuk jalan kepadaku.. Kau adalah doktorku.. Manakala akulah pesakit yang menderita sakit jasad dan rohku diserang berbagai penyakit.. Aku mengira dirku sebagai seorang yang berani, tidak melakukan dosa. Aku berkata benar, aku tidak berpura-pura dan menyembunyikan kebenaran.. Namun malangnya aku dapati pada saat-saat yang hening, terdapat beberapa tindakanku keluar dari diriku.. Tindakan itu amat pelik sekali.. Contohnya: AKu mendengar seseorang terjatuh ke dalam kesalahan.. Maka aku merasa untuk menarik perhatiannya atau aku menegahnya.. tapi aku dapati dia lebih kuat dan lebih gagah daripadaku. Dia mampu membuatku menderita mudarat yang amat teruk. Lalu aku menipu diriku dan berkata: " Jadilah orang bijak wahai diriku." Dengan automatik, dengan nama kebijakan, aku pun tersenyum pada mukanya. Dan aku ketawa berdekah-dekah. Atau aku melarikan diri dengan komentar yang menyeronokkan. Atau aku berkata ungkapan yang tiada makna apa-apa. Aku berkata apa saja. Dan aku lakukan apa saja dengan menolak hakikat yang amat jelas.. Lalu aku dapati kebijakan tadi adalah sifat munafik yang bertopeng pada kebanyakan keadaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan