Isnin, 26 April 2010

Tujuan Perkahwinan

Untuk memenuhi naluri manusia. Lelaki perlukan perempuan. Begitu juga perempuan perlukan lelaki. Naluri ini sudah menjadi sebati dalam hidup kedua-dua jantina.
Itulah saja sudah satu nikmat. Dikatakan sepanjang hidup Adam dan Hawa di dalam syurga mereka tidak pernah melihat aurat pasangan mereka.

Namun apabila diturunkan ke dunia, barulah bermula episod baru dalam sejarah perkahwinan. Iaitu Adam ditugaskan memakmurkan bumi sebagai khalifah Allah. Untuk memakmurkan bumi, Adam diperintahkan untuk menurunkan zuriat yang ramai. Dikatakan anak Adam seramai 40 orang kembar. Campur seorang yang tidak berkembar iaitu Nabi Syits.

Di dunia, barulah Adam mendapat zuriat. Hawa dinamakan Hawa (ejaan betulnya ialah Hawwa') yang bermakna ibu segala kehidupan. Dari Hawa, lahirlah umat manusia.

Kembali kepada topik: Tujuan Perkahwinan. Maka kesimpulannya, asal perkahwinan manusia ialah untuk memenuhi naluri ingin kepada teman yang berlainan jantina. Kemudian, jika diizinkan Allah, ingin mendapat zuriat. Jika tiada zuriat, apa kes? Lihat kisah Nabi Ibrahim. Tiada masalah selama bertahun-tahun hidup bersama Siti Sarah tanpa zuriat. Redha dengan takdir Allah. Begitu juga Nabi Zakaria.

Apakah perlu anak angkat? Ibrahim dan Zakaria tidak mengambil anak angkat. Mereka sedar hidup di dunia adalah untuk beribadat. Mendapat zuriat maka ibadat semakin beraneka. Tidak mendapat zuriat, ibadat masih tidak cukup.

Apa masalah jika mandul? Bolehkah berkahwin? Boleh.. isteri Zakaria jelas dikatakan oleh Zakaria: Wa kanatim ra'ati 'AQIRA (ertinya: Sedangkan isteriku MANDUL).

Namun keajaiban dan mukjizat mengatasi segala-galanya. MANDUL boleh beranak.

Ramai yang berpenyakit MATI PUCUK yang berubat secara batin PULIH apabila diajar HAKIKAT TAUHID. Allah yang mematikan pucuk dan Dia yang menghidupkannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan