Ahad, 11 April 2010

Tafsir Mizan 20 jilid

الميزان في تفسير القران كتاب علمي فني، فلسفي، أدبي تاريخي، روائي، اجتماعي، حديث يفسر القرآن بالقرآن تأليف العلامة السيد محمد حسين الطباطبائي

Tafsir Al-Mizan (Neraca) adalah sebuah kitab ilmiah seni, falsafah, sastera sejarah, novel, sosial, moden - mentafsirkan al-Quran dengan al-Quran - karangan 'Allamah Sayyed Muhammad Husain At-Toba-toba'i.

المقدمة: بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله الذي أنزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا، والصلوة على من جعله شاهدا ومبشرا ونذيرا، وداعيا الى الله باذنه وسراجا منيرا، وعلى آله الذين أذهب عنهم الرجس أهل البيت وطهرهم تطهيرا.

Mukaddimah: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Segala puji kepada Allah yang menurunkan al-Furqan ke atas hambaNya agar menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam.
Selawat ke atas Nabi yang menjadi saksi, pemberi berita gembira dan peringatan. Pendakwah kepada Allah dengan izinNya dan pelita yang menerangi.
Juga ke atas keluarga baginda yang disucikan dari kekotoran.

مقدمه: نعرف فيها مسلك البحث عن معاني آيات القرآن الكريم في هذا الكتاب بطريق الاختصار التفسير (وهو بيان معاني الايات القرآنية والكشف عن مقاصدها ومداليلها) من أقدم الاشتغالات العلمية التي تعهد من المسلمين،

Mukaddimah: Kita kenal jalan pembahasan makna al-Quran secara ringkas dalam kitab ini. Tafsir ertinya penjelasan makna ayat-ayat al-Quran dan mendedahkan maksud dan madlulnya (dalil) merupakan antara usaha ilmiah yang paling awal di kalangan umat islam.

فقد شرع تاريخ هذا النوع من البحث والتنقير المسمى بالتفسير من عصر نزول القرآن كما يظهر من قوله تعالى وتقدس (كما أرسلنا فيكم رسولا منكم يتلو عليكم آياتنا ويزكيكم ويعلمكم الكتاب والحكمة الآية) البقرة - 151.

Sejarah pembahasan dan penyelidikan yang dinamakan tafsir ini bermula sejak zaman turun al-Quran sebagaimana firman Allah: "Sebagaimana Kami utuskan di kalangan kamu seorang Rasul dari kamu sendiri yang membaca ke atas kamu ayat-ayat Kami dan mensucikan kamu dan mengajar kamu al-Kitab dan al-Hikmah (Al-Baqarah ayat 151).

وقد كانت الطبقة الاولى من مفسري المسلمين جماعة من الصحابة (والمراد بهم غير علي عليه السلام، فان له وللائمة من ولده نبأ آخر سنتعرض له) كابن عباس وعبد الله بن عمر وأبي وغيرهم اعتنوا بهذا الشأن، وكان البحث يومئذ لا يتجاوز عن بيان ما يرتبط، من الآيت بجهاتها الادبية وشأن النزول وقليل من الاستدلال بآية على آية وكذلك قليل من التفسير بالروايات المأثورة عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم في القصص ومعارف المبدء والمعاد وغيرها.

Lapisan penafsir pertama adalah golongan sahabat (soal Ali dan para imam dari keturunannya akan kami bicara kemudian) seperti Ibnu Abbas dan Abdullah bin Umar dan Ubai dan selain mereka menceburi bidang ini. Kajian mereka pada waktu itu tidak lebih dari menerangkan kaitan ayat-ayat dengan arah-arah sasteranya dan peristiwa Asbabun Nuzul dan sedikit istidlal (berdalilkan) dengan satu ayat kepada ayat yang lain, begitu juga sedikit tafsir dengan riwayat-riwayat yang ma'tsur (berasal) dari Nabi s.a.a.w. berkenaan kisah-kisah, pengetahuan permulaan Kejadian Alam dan Hari Kembali dan sebagainya.

وعلى هذا الوصف جرى الحال بين المفسرين من التابعين كمجاهد وقتادة وابن أبي ليلى والشعبي والسدي وغيرهم في القرنين الاولين من الهجرة، فإنهم لم يزيدوا على طريقة سلفهم من مفسري الصحابة شيئا غير انهم زادوا من التفسير بالروايات، (وبينها روايات دسها اليهود أو غيرهم)، فأوردوها في القصص والمعارف الراجعة إلى
الخلقة كابتداء السماوات وتكوين الارض والبحار وإرم شداد وعثرات الانبياء تحريف الكتاب واشياء أخر من هذا النوع،

Keadaan ini berterusan pada lapisan penafsir dari kalangan Tabi'in seperti Mujahid, Qotadah, Ibnu Abi Laila, As-Sya'bi, As-Suddi dan lain-lain pada 2 abad pertama Hijriah. Mereka tidak menambah dari jalan pendahulu mereka dari lapisan penafsir kalangan sahabat selain dari menambah Tafsir itu dengan beberapa riwayat (antaranya dari riwayat yang dipalsukan oleh Yahudi dan lain-lain). Lalu mereka memasukkannya ke dalam kisah-kisah dan pengetahuan yang merujuk kepada kisah Penciptaan seperti permulaan penciptaan langit dan pembentukan bumi dan laut, bandar Iram Syaddad dan kesalahan para Nabi, pemalsuan al-Kitab dan lain-lain seumpamanya.

وقد كان يوجد بعض ذلك في المأثور عن الصحابة من التفسير والبحث ثم استوجب شيوع البحث الكلامي بعد النبي صلى الله عليه وآله وسلم في زمن الخلفاء باختلاط المسلمين بالفرق المختلفة من أمم البلاد المفتوحة بيد المسلمين وعلماء الاديان والمذاهب المتفرقة من جهة. ونقل فلسفة يونان إلى العربية في السلطنة الاموية أواخر القرن الاول من الهجرة، ثم في عهد العباسيين، وانتشار البحث العقلي الفلسفي بين الباحثين من المسلمين من جهة أخرى ثانية.

Tafsir sebegini setengahnya terdapat bersumber dari sahabat yang menafsir dan membahas. Kemudian berlaku perbincangan ilmu Kalam selepas Nabi s.a.a.w. pada zaman Khulafa' akibat dari percampuran umat Islam dengan golongan-golongan yang berbagai dari umat-umat negeri yang dibuka di tangan umat islam dan ulamak berbagai agama dan berbagai mazhab yang berpecah dari satu segi.

Dari segi yang lain pula berlakunya pemindahan falsafah Greek ke dalam bahasa Arab dalam kerajaan Umayyah pada akhir abad pertama Hijriah. Kemudian pada zaman Abbasiah. Dan tersebarnya kajian secara akal dan falsafah antara para pengkaji dari umat Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan