Khamis, 22 April 2010

Hikmah Bersuci

Ibnu Arabi menulis: Bersuci ada 2 bahagian. Bersuci yang tidak difahami makna iaitu Bersuci dari Hadas. Hadas adalah sifat nafsi (jiwa) kepada hamba. Bagaimana mungkin sesuatu boleh bersuci dari hakikatnya sendiri? Sekiranya ia bersuci dari hakikatnya, maka akan ternafilah 'ainnya. Sekiranya 'ainnya ternafi, maka siapakah yang dimukallaf (ditanggung) untuk beribadat? Tiada di sana selain Allah.

Oleh itu, kami katakan Bersuci dari Hadas adalah tidak difahami makna. Rupa Bersuci dari Hadas di sisi kami ialah apabila Al-Haqq menjadi pendengaranmu, penglihatanmu dan seluruh tubuhmu pada semua ibadatmu.

Maka Dia meng-isbat-kanmu dan me-nafi-kanmu. Maka kamu adalah kamu dari segi zatmu, dan Dia adalah Dia dari segi perbuatanmu dan kefahamanmu.

Maka kamu menjadi mukallaf (menanggung) dari segi wujud 'ainmu, menjadi tempat untuk bercakap (menerima arahan), sedangkan Dia adalah 'amil (pelaku) denganmu, dari segi bahawa tiada sebarang perlakuan bagimu. Kerana Hadas itu tiada kesan baginya pada 'ain kelakuan (perbuatan), tapi baginya hukum pada perbuatan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan