Sabtu, 29 Mei 2010

Skop Ibadat Sempit

Ibadat adalah cara, bukan matlamat. Kita solat bukan untuk solat. Kita solat adalah untuk isi minyak dalam perjalanan kita menuju ke matlamat. Begitu juga dengan baca al-quran, berzikir, puasa, umrah dan lain-lain. Matlamat kita ialah untuk naik. Naik dan terus naik. Dari muslim, naik ke mukmin. Dari mukmin naik ke muhsin. Dari muhsin naik ke muttaqi. Dari muttaqi naik lagi ke maqam siddiqin, syuhada' dan solehin. Itulah tujuan ibadat. Sekadar bekalan dalam perjalanan yang panjang.

Apabila sudah tiba ke maqam siddiqin, maka terhentilah perjalanan kita. Setakat itu saja yang mampu kita pergi. Maqam Nabiyyin sudah dikhatam oleh Nabi kita, Muhammad s.a.w.

Apa itu maqam Siddiqin? Maqam ini ialah maqam membenarkan segala perkhabaran dari Nabi. Kadangkala, banyak rahsia yang didapatinya dari Nabi. Jika diberitahu kepada bukan ahlinya, maka mereka tidak akan membenarkannya.

Tinta ulamak adalah lebih berat timbangannya di neraca dari darah syuhada'. Hayunan pedang di medan jihad lebih berat timbangannya di neraca dari ibadat yang panjang.

Banyak kitab ulamak yang menerangkan perjalanan rohani ini. Di antaranya:
1-Madarij As-Salikin (Anak-anak tangga Para Salik) oleh Ibnu Qayyim al-Jauziyyah. Salik ialah orang yang berjalan dalam jalan rohani ini.
2-Minhajul 'Abidin (Jalan orang yang 'Abid) oleh Imam Al-Ghazali. 'Abid ialah orang yang beribadat.
3-Minhajul Qoshidin (Jalan Orang yang menuju Matlamat) oleh Al-Maqdisi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan