Khamis, 6 Mei 2010

Hikmah Waktu Haram Solat

Ibnu Arabi berkata: Waktu haram solat secara sepakat dan khilaf ada 5: 1-waktu matahari terbit 2-waktu matahari terbenam 3-waktu matahari betul-betul tegak (istiwa') 4-selepas solat subuh 5-selepas solat asar.
Iktibar batin (hikmah) dari hukum ini ialah: Allah berfirman: Dan kepunyaan Allah perumpamaan yang tertinggi. (surah an-nahl: ayat 60).
Matahari adalah Al-Haqqu (Allah) (ingat! ini perumpamaan sahaja). Solat adalah munajat kepada Allah. Apabila Al-Haqqu bertajalli, maka berlakulah diam dan fana'. Maka tidak boleh bercakap dan munajat. Maqam Ilahi ini memberi kesan apabila Dia memperlihatkan (syuhud) kepadamu, maka Dia tidak mempercakapkanmu (munajat). Apabila Dia mempercakapkanmu, maka Dia tidak memperlihatkan kepadamu. Kecuali tajalli itu dalam rupa (shurah), maka ketika itu, ia akan menghimpunkan antara munajat (berkata-kata) dengan musyahadah (melihat). Apabila orang yang melihat hilang dari dirinya, maka tidak boleh munajat, kerana Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sembahlah Allah seolah-olah kamu melihatNya. Jika kamu tidak melihatNya, maka Dia melihat kamu." tanpa syak lagi.
Kamu pun tahu bahawa si hamba itu hilang ketika syuhud (melihat) kerana yang dilihatnya menguasainya, maka tidak berlaku munajat (bercakap).
Pada waktu matahari istiwa' (betul-betul tegak), bayangmu hilang darimu ke dalammu. Bayangmu adalah hakikatmu. Cahaya telah berbaris denganmu dari semua arah dan mengelilingimu. Maka tidak ditentukan bagimu sesuatu yang boleh kamu sujud kepadanya melainkan 'ainnya berada di belakangmu, sebagaimana ia berada di depanmu, dan berada di kananmu, kirimu dan atasmu. Maka ia tidak menarikmu dari semua arahmu kerana engkau adalah cahaya dari semua arahmu. Sedangkan solat adalah cahaya. Maka cahaya-cahaya itu naik sedikit demi sedikit dalam cahaya-cahaya. Sedangkan solat tidak disolati baginya.
Adapun selepas subuh hingga matahari terbit, maka ia adalah waktu engkau keluar dari alam barzakh ke alam syahadah. Sedangkan solat tidak difardhukan waktunya melainkan dalam sesuatu yang disentuh (oleh pancaindera), bukan dalam barzakh.
Begitu juga selepas solat Asar, kerana peringkat bawah dengan pelukan kekasih tidak berhajat kepada percakapan (munajat) memandangkan kelazatan telah dirasai dalam pelukan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan