Jumaat, 14 Mei 2010

Hikmah Solat Sunat

Ibnu Arabi menulis: (Futuhat Makkiyah jilid 2 ms 173)
Sunat Sunat, adakah 2, 4 atau 3 rakaat? Atau lebih lagi.
Pendapat yang kata: 2 rakaat, hendaklah diberi salam pada setiap 2 rakaat, waktu siang atau malam.
Pendapat yang kata, diberi pilihan. Jika mahu, dia boleh buat 2, 3, 4, 6, 8 dan berapa saja dia mahu.
Pendapat yang lain kata: Dibezakan antara solat di waktu siang. Katanya: 4 rakaat jika dia mahu. Dan solat di waktu malam, 2 rakaat 2 rakaat.
Pilihan yang aku cenderong ialah selain solat witir, maka dia diberi pilihan antara beri salam pada 2 rakaat, inilah yang lebih utama, terutama pada solat malam, atau pun dia beri salam pada 4 rakaat pada solat siang, jika dia mahu, terutama pada 4 rakaat sebelum fardhu zohor. Jika dia mahu, dia solat 6 rakaat, 8 rakaat dan berapa saja yang dia mahu.
Adapun solat 3,5 dan 7 rakaat, maka itu adalah solat witir. Tiada disyarakkan rakaat ganjil selain solat witir. Tapi diberi pilihan, jika dia mahu, dia tidak beri salam dan duduk pada setiap 2 rakaat kepada 3, 5 dan 7. Walaupun dia tidak duduk melainkan pada rakaat genapnya yang terakhir, kemudian dia bangun mendirikan 1 rakaat. Jika dia mahu, dia tidak duduk melainkan pada akhir rakaat yang ganjil dan dia mengakhirkan beri salam pada semua keadaan tadi hingga rakaat yang ganjil.

Apa iktibar (hikmah) pada hukum di atas?
Memandangkan ibadat ini dibina di atas pilihan, maka pilihan juga pada kadar yang demikian tanpa ditetapkan waktu. Tiada sebarang larangan pada yang demikian. Tiada juga perintah dengan suatu bilangan rakaat yang berlaku dari perbuatan Nabi s.a.w. Sedangkan mengikuti sunnah adalah lebih utama dan lebih berhak. Walaupun kami membolehkan demikian kepada sesiapa yang berpegang kepada sunnah yang diterimanya. Maka kami lebih cenderong kepada mengikuti dan mengamalkan sunnah dari mengamalkan "bidaah". Jika ia satu kebaikan, maka kelebihan terdapat pada mengikuti sunnah. Ia adalah lebih layak bagi seorang hamba dan lebih berhak dengan martabatnya, daripada melakukan "bidaah" dari dirinya sendiri. Kerana pada perbuatan "bidaah" dan melakukan amalan baru (sunnah baru) terdapat sejenis sifat ketua dan pemimpin. Sekiranya Nabi s.a.w. tidak ditugaskan untuk melakukan sunnah, maka baginda tidak akan membuat sunnah sendiri. Baginda s.a.w. bersabda: "Tinggalkan aku pada perkara yang aku tinggalkan kamu."
Baginda tidak suka kepada banyak soalan dan menganggapnya suatu yang 'aib. Tidak diwajibkan kepada selain baginda untuk membuat sunnah baru. Sekiranya setiap orang menyibukkan dirinya dengan melakukan perkara sunnah dan fardhu, nescaya seluruh masanya sudah dipenuhi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan