Khamis, 29 Julai 2010

Cerita diri sendiri

Aku dilahirkan di Kampung Durian Burung, Kuala Terengganu pada 2 Disember 1971. Ayahku bernama Cikgu Hashim, manakala ibuku bernama Bahruni. Walaupun tak bekerja secara rasmi, ibuku berniaga kecil-kecilan. Masa aku masih kecil, beberapa kali aku dibawa menemani ibubapaku ke Singapura untuk membeli barang jualan. Kadang-kadang dengan kereta sendiri, kadang-kadang naik bas.
Bapaku seorang peminat tasauf. Sejak kecil, dia selalu bawa saya ke masjid. Dia suka catit semua masjid yang dia pergi. Saya lihat hari tu (dah lama.. terlupa) sudah hampir 100 masjid yang dia ziarah.
Dulu semasa pergi ke Singapura, dia suka beli kaset-kaset ceramah Habib Sheikh Ali Al-Jufri. Doa yang dia suka dari Habib itu berbunyi (saya tak ingat turutannya):
La ilaha illallah.. Al-Mazkuru fi kulli lisan (Tiada Tuhan selain Allah, yang disebut pada setiap lidah)
La ilaha illallah.. Al-Ma'budu fi kulli makan (Tiada Tuhan selain Allah, yang disembah pada setiap tempat)
La ilaha illallah.. Al-Ma'rufu Bil Ihsan (Tiada Tuhan selain Allah, yang dikenali bersifat Ihsan (Kasihan Belas))
La ilaha illallah.. Kulla yaumin huwa fi syan (Tiada Tuhan selain Allah, setiap hari Dia dalam satu urusan)
La ilaha illallah.. Al-Aman Al-Aman min zawalil Iman (Tiada Tuhan selain Allah, yang sejahtera, yang sejahtera dari kehilangan iman)
wa min fitnatisy syaiton (dan dari fitnah syaitan)
Ya Qadimal Ihsan (wahai pemberi Ihsan (kasihan belas))
Ihsanukal Qadim (IhsanMu itu dari azali lagi)
Kam laka 'alaina min ihsan (Alangkah banyaknya ihsanMu kepada kami)
Ya Hannan Ya Mannan (wahai Yang memberi kasih sayang, wahai Yang memberi kenikmatan)

Di Singapura, kami menumpang di sebuah rumah seorang Melayu yang menjadi tempat persinggahan musafir. Kami duduk di tingkat atas. Di tingkat bawah adalah kedai membuat persiapan jenazah seperti keranda, batu nisan dan lain-lain. Untuk solat Jumaat, kami berjalan kaki ke Masjid Raja (Sultan). Dari rumah itu, kami menaiki beca ke Geylang untuk membeli-belah.

Pernah sekali surat saman dari Singapura sampai ke rumah kami di Terengganu kerana salah parking kereta. Dari tempat penginapan kami, saya pergi ke Bangunan HILTON. Di situ, ada tempat permainan mesin untuk kanak-kanak. Yang letak 50 sen tu, baru boleh main. Selalu minta nak pergi sana. Seronok bermain. Ole-ole pun saya minta belikan mesin Games yang sebesar tapak tangan tu. Antaranya games bomba selamatkan mangsa kebakaran. Mangsa tu terjun dari bangunan, bomba tu pun tadah dengan tilam penyelamat.. melambung2.. sampai ke sebelah kiri dan dapat mata. So, mata tu la yang selalu nak dicari agar makin lama makin banyak. Last sekali 99999.. (Berapa banyak 9 saya dah lupa) Rasanya tak pernah dapat mata tu.

2 ulasan:

  1. kalu ayah sin ingat nama doa 2 bgtau. .nak tgk kat youtube ade x ke x. =)

    haha, lawak pn ada. .

    =asma=

    BalasPadam
  2. nama zikir itu zikir al Jalalah
    yakni doa supaya ditetapkan iman dan mati dalam husnul khatimah

    BalasPadam