Selasa, 6 Julai 2010

Muqaddimah Tarbiah Anak

Buku Tarbiah Anak Dalam Islam karya Abdullah Naseh Ulwan sudah lama saya beli terjemahan Melayunya. Baru kini saya miliki teks asal Arabnya.

Rupa-rupanya Muqaddimahnya tidak diterjemah.

Inilah terjemah Muqaddimahnya:

Segala puji kepada Allah yang menjelaskan kepada para hambaNya manhaj (method) Tarbiah (pendidikan) yang lurus di dalam Al-Quran Nya yang agung, dan Dia menerangkan kepada seluruh alam prinsip-prinsip kebaikan, hidayah dan islah (perbaikan) di dalam hukum-hakam syariatNya yang hanif (murni).

Selawat dan salam ke atas Saidina Nabi Muhammad yang dibangkitkan Allah sebagai pendidik kepada kemanusiaan, dan Dia menurunkan kepada NabiNya satu syariat yang menyempurnakan kepada kemanusiaan setinggi-tinggi tanda keagungan dan kemuliaan kemanusiaan, dan matlamat terbesar pemikiran dan kedudukannya, ketinggian dan kemantapannya...

Dan ke atas seluruh ahli keluarga dan para sahabat baginda, yang baik dan suci, yang memberi kepada generasi demi generasi contoh-contoh yang unik berkenaan pentarbiahan (pendidikan) anak-anak dan pembentukan ummah...

Dan ke atas setiap orang yang melalui jalan yang sama dengan jalan mereka, dan menjejaki langkah mereka dengan ehsan (sebaik-baiknya) hingga Hari Kiamat..

Amma ba'du...

(Tamat Muqaddimah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan