Sabtu, 6 Februari 2010

Sejarah Islam

Sejarah Islam bukan sejarah politik. Bukan sejarah Bani Umayyah, Bani Abbasiah, Usmani dll. Sejarah Islam ialah sejarah kebenaran. Bila masa kebenaran dijulang, bila masa kebenaran dihalang. Kebenaran ialah ajaran Para Nabi dan Para Rasul. Kebenaran adalah penentu kebahagiaan dan kecelakaan hidup individu dan masyarakat.

Apabila Hulago menyerang Baghdad, bukan kelestarian Daulah Bani Abbasiah yang penting. Yang penting ialah adakah ajaran Islam mendapat tempat di hati penghuni kota itu?

Apabila Kerajaan Andalusia diserang negara Kristian, di manakah letaknya ajaran Islam di hati mereka? Itulah neraca sejarah Islam.

Yang menjadi Pemerintah di sesebuah negara Islam tidak semestinya melambangkan ajaran Islam. Kerap terjadi pemerintah itu membelakangkan Islam dan bersikap kejam dan zalim. Kerap kali juga para ulamak bangkit menentang mereka. Namun perjuangan ulamak itu terhenti dengan kesyahidan mereka.

Neraca inilah yang patut digunakan untuk zaman sekarang. Pemerintah tidak semestinya betul. Pembangkang tidak semestinya salah. Oleh itu, buku sejarah Islam patut ditulis semula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan