Rabu, 17 Februari 2010

Ke Puncak Cinta

Jasad kita terlalu baru. Jasad saya baru 38 tahun usianya. Namun roh saya, sudah lama diciptakan Tuhan.
Dunia ini bermula dengan gelap. Gelap dalam perut ibu. Gelap pada pandangan rohani.
Oleh itu, saya mula berjalan ke arah matlamat hidup saya.
Saya bermula dengan menuntut ilmu. Ingin mengenali persekitaran saya. Didikan pertama dari ibu bapa di rumah. Didikan seterusnya di sekolah. Bermacam-macam yang saya pelajari. Ada soal dunia dan ada soal Akhirat.

Lalu saya cuba untuk berdikari dalam menuntut ilmu. Ada yang saya baca sendiri, dengar sendiri dan lihat sendiri.

Lalu ilmu yang saya kumpulkan itu, berhasil mengeluarkan satu cahaya dalam hidup saya. Saya bahagia dengan hidup saya berkat adanya cahaya ini. Berbagai inspirasi dan ilham datang dari cahaya itu.

Seterusnya saya cuba mencari sumber cahaya itu. Dari mana ilham saya datang? Lalu saya cuba mengenali Allah, Tuhan yang mencipta segala-galanya. Saya ingin syuhud menyaksikan keagunganNya.

Apabila syuhud terhasil, maka saya mula dilanda rasa cinta. Cintalah kemuncak perjalanan hidup saya di dunia ini. Dan apabila saya mati kelak, saya akan membawa cinta ini ke alam Baqa'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan