Ahad, 22 Mei 2016

Aku bermimpi balik ke Mesir

Seperti biasa, bila mimpi balik ke Mesir, saya akan cemas. Seolah-olah tentera Mesir mengejar saya, kerana berhubung dengan ikhwan. Kali ini,perkara pertama yang saya buat ialah mencari kitab2 karangan almarhum sheikh muhammad al-ghazali. setelah terjaga dari tidur, saya meneliti kitab2 karangan beliau yang sudah ada dalam rak buku saya. masih ada kitabnya yang belum saya khatam. antaranya kitab Ma'a Allah bermaksud Bersama Allah, satu kajian tentang Dakwah. Antara kitab lain ialah Akhlak Muslim, Fiqh Sirah, Kebenaran Yang Pahit jilid ke 6 (terakhir) dan Janib Athifi sebuah syarahan kepada kitab Hikam Ibnu Athaillah. Ada ikhwah yang cadangkan saya agar menulis buku pula. Namun sekarang saya masih belajar. Antara kitab yang sedang dalam kajian saya ialah 200 wasiat ibnu Arabi. yang disemak oleh kawan saya mat esa deraman. Insya Allah, suatu hari nanti, saya ingin menulis pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan