Jumaat, 9 Julai 2010

Bahaya Tiada Sheikh

Biasa kita dengar ungkapan: "Sesiapa yang tiada Sheikh, maka Syaitanlah Sheikhnya."
Kita akan jadi seperti layang-layang terputus tali jika kita hidup tanpa memilih satu dari 2 pilihan. Samada nak jadi murid kepada Sheikh atau nak jadi Sheikh kepada murid.
Walaupun begitu, tidak bermakna kita tidak boleh menukar Sheikh. Sheikh tidak boleh halang muridnya dari tergerak hati nak menukar Sheikh dengan Sheikh yang lain. Hinggalah muridnya sudah layak menjadi Sheikh.
Mungkin kita tidak perlu fobia dengan istilah Sheikh ini. Kita boleh menukarnya dengan istilah Imam atau Ulamak atau Mursyid atau Naqib atau Mas'ul dan sebagainya.
Yang penting, hidup kita akan ada tujuan.
Dalam sirah, semasa Umar (sebelum memeluk islam) hendak memarahi adiknya yang memeluk islam, di rumah adiknya sedang ada usrah.. seorang Naqib sedang mengajar adik Umar bersama suaminya. Dakwah di peringkat Mekah dilakukan diam-diam di rumah Arqam bin Abi Arqam.
Dunia ini tidak Kiamat selagi ada Rabbaniyyin di dalamnya. Walaupun ada seorang Rabbani, sudah cukup untuk menghalang jam Dunia dari terhenti.
Surah Ali Imran ayat 79: "Tidak ada jalan untuk seseorang individu setelah dia diberi oleh Allah akan Kitab, Hukum dan Nubuwwah, kemudian dia berkata kepada umat manusia: Kamu semua mesti menjadi hamba-hamba kepadaku selain dari Allah". Tetapi hendaklah dia berkata: "Kamu semua mesti menjadi Rabbaniyyin dengan ilmu yang kamu pelajari dari Kitab dan yang kamu kaji."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan