Jumaat, 23 April 2010

Baitul Muslim

Sejak dari Nabi Adam a.s. lagi, perkahwinan sudah mula disyarakkan. Hasil dari Baitul Muslim Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa, zuriat mereka berkembang hingga sekarang.

Anak Nabi Adam a.s. lahir berkembar. Setiap anak kembar tidak dibenarkan kahwin dengan kembarnya. Ikut ceritanya, Qabil ingin berkahwin dengan kembarnya. Sebab kembar Qabil cantik manakala kembar Habil tidak cantik. Akhirnya Qabil membunuh adiknya, Habil untuk berkahwin dengan kembarnya sendiri.

Oleh itu, pembunuhan pertama berlaku ialah kerana kahwin. Atas dasar nafsu, inginkan isteri yang cantik, maka Qabil sanggup membunuh.

Seterusnya di zaman Nabi Nuh a.s., isterinya sendiri adalah penentang kuat dakwah Tauhid yang dibawanya. Akhirnya sewaktu banjir besar, isterinya binasa bersama anaknya kerana tidak beriman.

Di zaman Nabi Luth a.s. pula, berlaku satu tradisi yang menghancurkan institusi perkahwinan iaitu homoseks. Lelaki tidak ada selera dengan perempuan. Akhirnya umat yang rosak itu dibinasakan bersama isteri Nabi Luth sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan