Khamis, 22 April 2010

Hikmah Doa Iftitah

Selepas takbiratul ihram, disunatkan membaca doa iftitah.
Di dalam doa iftitah ada ungkapan wajjahtu wajhiya (Aku hadapkan wajahku kepada Tuhan yang mencipta langit dan bumi..). Ini dinamakan Taujih. Apa hikmah Taujih itu?

Ibnu Arabi berkata: Di sisi ahlillah (Ahli Allah), Taujih dalam satu hal (keadaan) daripada satu hal kepada satu hal daripada Allah dengan Allah kepada Allah bersama Allah di dalam Allah kerana Allah di atas Allah (maksudnya ialah) daripada Allah sebagai permulaan, dengan Allah sebagai pertolongan dan sokongan, kepada Allah sebagao matlamat dan penghabisan, bersama Allah sebagai sahabat dan muraqabah (memerhatikanNya), di dalam Allah sebagai pendekatan (pengorbanan) demiNya, di atas Allah sebagai tawakal (pergantungan) dan sandaran.

Kemudian diambil kira (iktibar) lafaz yang ditetapkan semasa Taujih, sebagaimana lafaz lain yang kami sebutkan yang terkandung dalam doa antara Takbiratul ihram dan baca surah al-Fatihah sebagai air kehidupan. Allah menjadikan dari air segala sesuatu dapat hidup. Maksudnya doa itu menghidupkan hatiku dengan zikirMu dan hidupkan anggotaku dengan ketaatan kepadaMu. Hingga ia tidak bergerak melainkan pada ketaatan semata-mata. Kerana ia akan menjadi saksi yang membenarkan pada Hari Kiamat sama ada saksi yang membela atau saksi yang mendakwa. Sebagaimana yang disebut dalam al-Quran tentang penyaksian anggota badan.

Dikira sejuk dari kesejukan Yakin seperti sejuk hujung jari yang terdapat dalam Hadis Sohih. Maka dia akan mendapat ilmu Yakin lalu merasa sejuk dengannya, sebagaimana yang dirasai oleh Hamba yang Terpilih (Nabi Muhammad s.a.w.) daripada kepanasan rindu kepada martabat-martabat yang tinggi di sisi Tuhan Yang Disucikan daripada ilmu dengan Allah. Salji dari salji hati yang kesukaannya dengan penghormatan Allah kepadanya berupa Tajalli dan SyuhudNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan