Khamis, 5 Ogos 2010

Pemuda-pemudi dan Puasa

Artikel oleh Umar At-Tilmisani

Wahai pemuda-pemudi Islam.. Jalan kamu sukar, laut kamu bergelombang, puasa bagi kamu adalah perisai dan bekalan. Tidak mampu melalui jalan itu selain orang yang kuat dan beramanah, berhati-hati dan waspada, bersungguh-sungguh, tetap teguh, sanggup berkorban, yang hatinya cair kerana ketakutan sekiranya Allah melihat dalam dirinya sesuatu yang Dia tidak suka dan tidak redha, bagi hambaNya yang didekati, pemilik ruh dan raihan (wangian) dan ahli syurga yang penuh nikmat. Jagalah lidah kami kerana kebanyakan manusia tersungkur ke dalam neraka hasil dari lidah mereka. Jangan mengumpat dan jaga pandangan kamu dari memandang secara mengikut bisikan syaitan.

Tidakkah kamu ketahui bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa berpuasa, maka hendaklah berpuasa pendengaran dan penglihatannya."

Maka hendaklah kata-kata kamu merupakan dakwah kepada Allah, hendaklah pendengaran kamu merupakan memasukkan zikrullah, nescaya akan berhimpun kepada kamu kemegahan dunia bersama kebahagiaan Akhirat.

Kadang-kala setengah para pemuda-pemudi mengejek kamu.. Itu adalah hasad kepada sifat keberanian kamu dan itu adalah marah kepada kesucian kamu, dan satu perasaan terhadap sifat mereka yang tiada nilai dan kehinaan mereka. Mereka berharap sekiranya mereka berada di tempat kamu. Juga kerana mereka lemah tidak berdaya. Semua milik mereka yang menyembunyikan kelakuan tidak bermoral mereka adalah satu topeng yang menipu, kata-kata yang berbelit-belit, kebanggaan yang kosong tiada makna, mereka tidak mampu bersabar sekalipun dari siulan burung.. Kamulah kamulah sebenar-benarnya lelaki.. kamulah kamulah orang yang bersih.. Lakukan ujian angkatan lelaki.. tidakkah kamu suka untuk menyertai mereka di sana?

Puasa zahir berakhir dengan berlalunya siang, dengan terbenam matahari, lalu orang yang berpuasa kembali kepada kedudukannya dalam hidup dengan kegembiraannya semasa berbuka puasa, dan ini sama-rata di dalam majoriti jumlah orang yang berpuasa. Adapun puasa orang yang ikhlas dan bertakwa, maka puasa tidak pernah berhenti, tidak berakhir dengan terbenam matahari, dan tidak bermula dengan terbit matahari. Puasa mereka tidak dikira masanya dengan jam demi jam dan tidak dibataskan dengan beberapa waktu sahaja. Kamu adalah pemegang amanah terhadap dirimu dan saudara-saudarimu yang lain. Ini adalah satu amanah!! Bagaimana keadaan kamu apabila kamu lalai terhadap amanah ini, lalu ia terlepas keluar dari hati kamu di tengah-tengah segala godaan dan pemesongan?? Adakah kamu benarkan ia pergi, secara bersembunyi dari milikmu?? Tidakkah kamu risau kepentingan janji yang kamu lakukan kepada Allah agar Dia memberi ganjaran yang besar kepada kamu?? Itulah amanah puasa yang sebenar kepada Tuhan Semesta Alam.

Wahai pemuda-pemudi yang beramal untuk Islam! Kita berpuasa apabila kita melihat awal bulan. Tapi saya ingin kamu wahai pemuda-pemudi untuk meningkat dari tahap ini sedikit atau banyak jika kamu mampu, dan tentunya kamu mampu apabila kamu memohon bantuan dari Tuhan yang memberi segala kemampuan, Dia yang memberi apa saja kepada siapa saja.. saya mahu daripada kamu sebelum kamu melihat anak bulan Ramadhan, supaya terlebih dahulu kamu melihat Tuhan kepada anak bulan dan Pencipta anak bulan itu. Alangkah tingginya tahap ini. Ramai yang cuba mendaki ke tahap ini dengan susah payah. Namun akhirnya mereka sampai jua ke sana dengan kurnia dari Allah. Saya kira kamu tidaklah lebih rendah dari mereka dari segi keberanian, sekiranya kamu berazam dan bertawakal.

"Daripada golongan orang yang beriman, ada beberapa lelaki".

Kamu wahai pemuda-pemudi, apabila kamu berpuasa kerana melihat anak bulan Ramadhan, bermakna kamu sudah mendapat pahala. Keadaan kamu di dalam hal ini, sama seperti keadaan setiap orang yang berpuasa. Tetapi.. apakah yang kamu telah sediakan diri kamu untuk beramal pada jalan Allah, pada menyebarkan risalahNya, pada memikul dakwahNya, pada jihad yang tinggi dan mulia, maka saya suka untuk menemani kamu naik ke atas lebih tinggi dari tahap ini, sehinggalah menjadi mudah kepada kamu semua perkara pada jalan Allah, dan sehingga kamu merasa amat senang berhadapan dengan setiap kesusahan kerananya, dan sehingga Allah melihat kamu pada safNya seperti bata-bata tersusun yang membentuk satu bangunan, sebagai seorang pemuda-pemudi bergandingan dengan seorang pemuda-pemudi yang lain, tidak kira usia, status perkahwinan dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan