Ahad, 6 Jun 2010

Hukum Puasa 3 Hari Tasyriq

Ulamak berselisih pendapat hukum puasa pada 3 hari Tasyriq iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
1-Harus.
2-Harus cuma kepada para haji yang buat haji tamattu'.
3-Makruh.
4-Haram.
Hari-hari Tasyriq ialah 3 hari selepas Hari Raya Korban yang merupakan hari-hari untuk makan, minum dan mengingati Allah.
Imam Muslim menyebut dalam Kitab Sahihnya daripada Nabisyah Al-Hazali daripada Nabi s.a.w. yang bersabda demikian. Dan ini adalah sifat ahli syurga.

Hikmahnya: Apabila didapati sifat ini maka hilanglah bersamanya setiap amalan pada keadaan hukumnya melainkan ibadat. Kerana ia adalah hakikat yang tidak hilang dari manusia sama ada di dunia maupun di Akhirat. Sedangkan puasa adalah perbuatan meninggalkan dan ibadat. Maka sesiapa yang memperhatikan ibadat padanya, maka dia mengharuskan puasa padanya. Manakala sesiapa yang memperhatikan tarjih (cenderung) syarak yang menekankan ia adalah hari-hari untuk makan, minum dan mengingati Allah.... maka dia akan mewajibkan berbuka padanya sebagai satu ibadat yang wajib diamalkan. Barangsiapa yang berpuasa pada hari-hari itu, maka dia telah tarjih (cenderung) perhatiannya melebihi khabar Allah yang sepatutnya diamalkan.. yang mendedahkan dirinya kepada kebinasaan. Kerana puasa itu adalah milik Allah, manakala berbuka itu milikmu. Orang yang ijtihad membolehkan puasa padanya itu hanya untuk sesiapa yang tidak mendapat hidayah. Itulah yang dikatakan oleh Imam Bukhari daripada Aisyah dan Ibnu Umar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan