Selasa, 19 Oktober 2010

Rendahnya nilai diri ini

Itulah kata seorang kawan seperjuangan saya beberapa hari lepas. "KITA INI TIADA NILAI", katanya. Dia kata begitu bila saya sebut jawatannya dulu sebagai guru sebuah sekolah swasta, sekarang cuba meniaga pula. Dia kata saya letak jawatan sebagai guru, akan diganti dengan guru yang lain pula. Tak ada apa-apa kesan. Patah tumbuh hilang berganti.

Ini komen dari saya.

Siapa kata kita tiada NILAI.
Kalau bukan sebab saya, Nabi Muhammad saw tidak diutuskan kepada umatnya termasuk saya. Kan penting saya ni.. betul tak?

Saya rasa diri saya amat bernilai kewujudannya.
Tiada harga untuk menilai harga kewujudan saya ini.
Saya tidak ingin menetapkan harganya dengan berpihak kepada salah satu dari pihak-pihak yang mencari pengikut dulu. Biarlah mereka menipu orang lain, tidak saya.

2 ulasan:

  1. Kata Imam Syafi’i, “Barangsiapa yang menaikan harga dirinya di atas harga yang sesuai dengannya, maka Allah akan mengembalikannya pada nilai yang sesuai.”

    BalasPadam
  2. surah at tiin , manusia sebaik baik kejadian boleh menjadi serendah rendah haiwan yang di ciptakan. berNilai diri bila mahu berfikir. tak bernilai diri bila bertuhankan Nafsu. sedangkan Allahu yg esa.

    nafsu melalui pancaindera, sedangkan segalanya dari DIA

    bernilai lah dikau jika SEDAR

    SEDAR = alertness = berwaspada mendekati Taqwa, bersabar menuju NYA, ingatlah Tauhid yang utama.

    jika merasa, diri tak bernilai, hinanya di hadapan Allah, tentulah baik. namun terlebih baik jika mamhu memimpin diri ke arah lebih baik, menjadi khalifah diri, agar sedarlah anggota tubuh badan, serta bathin, zikrullah

    subhanallah, inshallah

    BalasPadam